Some-maailma elää ja muuttuu. Facebook on tasaisin välein uudistanut algoritmejaan parantaakseen sisällön laatua somessa. Näin on käynyt myös tämän vuoden alussa kun Facebook päivitti julkaisujen näkyvyyteen liittyviä algoritmejaan.

Uutisvirrassa näkyy nyt entistä enemmän läheisten ystävien sekä perheenjäsenten julkaisuja, mutta vähemmän yritysten julkaisuja. Algoritmiuudistuksen takana on Facebookin halu tarjota oikeaa ja merkityksellistä sisältöä passiivisen sisällön sijaan. Käyttäjät eivät enää halua nähdä yrityksien kehotuksia tykkäyksien toivossa eikä idyllisiä kiiltokuvia yrityksien brändeistä, vaan käyttäjät kaipaavat aitoon dialogiin kannustavaa sisältöä.

 Kukaan ei vielä tarkkaan osaa sanoa miten dramaattisesti uudet algoritmimuutokset todellisuudessa vaikuttavat ja mihin suuntaan Facebookin käyttö jatkossa kehittyy. Selvää on kuitenkin, että Facebookin rooli muuttuu. Ei kuitenkaan kannata pelästyä! Systemaattisella suunnittelulla, oikeilla julkaisutyypeillä ja merkityksellisellä sisällöillä voi Facebookista edelleen saada suuria hyötyjä sekä näkyvyyttä yrityksille.

Vältä suoria kehotuksia

Facebook korostaa uudistuksen myötä julkaisuja, jotka keräävät aitoja reaktioita ja näin olleen sisältöjen merkitys korostuu. Sisältöjen täytyy kiinnostaa sekä saada aikaan oma-aloitteista keskustelua ja kommentointia. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kommentteja ja keskustelua ei enää kannatta haalia kehotuksilla. Toisin sanoen, tägää, jaa, voita ja äänestä tyyppiset kehotukset heikentävät julkaisun näkyvyyttä!

Muista mainonta

Mainonnan rooli uudistuksen myötä kasvaa, vaikka algoritmi ei koske mainontaa. Kilpailu julkaisujen näkyvyydestä on entistä kovempaa ja mainonnan avulla voidaan omaa näkyvyyttä lisätä. Mainontaa kannattaa kuitenkin optimoida niin, että se tukee algoritmiuudistusta: julkaisujen lisäksi mainonnan on kerättävä algoritmin kannalta arvokasta vuorovaikutusta toimiakseen tavoitteiden mukaisesti.

Valitse sopivin mainossijainti  

Yritysten on vaikea saada näkyvyyttä uutisvirrassa, joten yritysten kannattaa miettiä mainoksien eri sijoitusmahdollisuuksia. Perinteisten uutisvirtamainosten lisäksi mainoksia voi sijoittaa mm. ryhmiin, videoihin, Facebookin oikeaan sarakkeeseen sekä Messenger-viesteihin.

Panosta ryhmiin

Ryhmät luovat yhteisöllisyyttä, tuovat käyttäjilleen usein merkityksellistä sisältöä sekä innostavat vuorovaikutukseen. Näin ollen ryhmät palvelevat hyvin myös uutta algoritmimuutosta. Ryhmissä käyttäjät keskustelevat ja osallistuvat aktiivisemmin itsekin sisällöntuottoon. Yrityksien kannattaakin jatkossa luoda ja käyttää ryhmien etuja paremmin hyödyksi.

Maria Nordström
copywriter, KTM