Digimarkkinointi muuttuu entistä nopeammin, vaatien enemmän resursseja mutta tuoden entistä mitattavampia ja kustannustehokkaampia tuloksia. Yrityksissä investoidaan teknologioihin, kuten markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan, jotta asiakkaiden tarpeita ymmärretään paremmin, helpotetaan ja automatisoidaan prosesseja sekä kerätään ja analysoidaan asiakasdataa. Tätä moninaisten markkinointityökalujen kokonaisuutta kutsutaan markkinointiteknologiaksi eli MarTechiksi.

Toimiva MarTech-kokonaisuus vaatii johtamista ja selkeän suunnittelun, jotta siitä saadaan markkinoinnin johtamisen työkalu. MarTech pohjautuu aina liiketoiminnan tavoitteisiin ja asiakasymmärrykseen. Onnistunut MarTech ei tarkoita irrallisia automatisoituja markkinointitoimenpiteitä vaan tarkkaan harkittua ja räätälöityä sisältöä jokaisessa ostopolun vaiheessa.

MarTechin hyödyntäminen näkyy asiakaskokemuksen parantamisena, koska sen avulla voidaan varmistaa, että oikea viesti on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. MarTechilla markkinointiin tuodaan tehokkuutta ja ketteryyttä sekä taustatukea johtopäätöksiin ja mittaustulosten analysointiin.

Miksi MarTech:

  • Parempi asiakasymmärrys
  • Sisältöjen relevanttius ja henkilökohtaisuus ostopolun jokaisessa vaiheessa
  • Myynnin tehostaminen
  • Markkinoinnin läpinäkyvyys
  • Tulosten reaaliaikainen mittaaminen, optimointi sekä analysointi
  • Johtopäätökset

Tuloksena ketterää asiakaspalvelua ja -kokemuksia, jotka ovat jakamisen arvoisia.

Päivi Kilpimaa

projektipäällikkö / KTM
Graafi, joka kuvaa markkinointiteknologian landscapea vuonna 2017, on nimetty Martech 5000 sen vuoksi, että siinä on mukana yli 5000 markkinointityökalua tai niiden tarjoajaa. Kuva: http://chiefmartec.com