Mä oikeesti tykkään sun sisällöstä

Tervetuloa somen iltapäiväruuhkaan. Tunnelma on tuttuun tapaan hikinen ja hätäinen. Kiinnostaisiko kokeilla illalla japanilaista ramen-keittoa? Testaa, oletko sinäkin introvertti. 11 totuutta laihduttamisesta.

Sillä aikaan kun yritykset hekumoivat sisältömarkkinoinnin huumassa, kuluttajalla on nykyisissä sisällöissä aika paljon nieltävää. Ja lopulta vain halu päästä ohituskaistaa pitkin nopeasti kotiin.

Sosiaalisessa mediassa nähdyksi ja kuulluksi tuleminen toimii nykyään pitkälti laadukkaan sisällön kautta. Satunnaiset nokkelat päivitykset tai viikon ajan pyörivät meemit eivät luo kuluttajille tarvittavaa johdonmukaisuutta, jotta hän klikkaisi itsensä yrityksesi nettisivuille joka viikko tahi joka päivä. Somepresenssin merkitys paranee ainoastaan tuottamalla asiakkaallesi lisäarvoa tuovaa ja hänen tarpeitaan palvelevaa sisältöä.

Sisällöntuotannon buumi on pistänyt monet yritykset tarkastelemaan kriittisesti myös omaa somestrategiaansa sekä somen ja sisällön yhdistämisen käytäntöjä. Sosiaalinen median kuuluu olla väylä sisältöösi ja sisältösi taas asuu nettisivuillasi. Mitä enemmän siis linkität sisältöäsi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulet nähdyksi asiakkaillesi somessakin – olettaen, että linkkejäsi klikataan säännöllisesti.

Sisällöntuotannon merkityksen kasvaessa yrityksen verkkosivut ovat myös entistä suuremmassa syynissä. Niiden täytyy olla aina ajantasaiset, responsiiviset ja sisällöllisesti palvelevat, jotta niiden pariin on helppoa, viihdyttävää ja ennen kaikkea tarpeellista palata useastakin eri kanavasta. Laadukas sisältö voi olla nettiin tuotettu suuren budjetin keskusteluohjelma, oma blogi tai valikoima podcasteja kuluttajia yleisesti kiinnostavista aiheista. Hyvä sisältö onkin usein asiaa asian vierestä, joka tekee jotain asiakkaasi puolesta: auttaa tai viihdyttää oikeaan aikaan ja oikealla tavalla.

Tällä hetkellä sisältömarkkinoinnin sudenkuopissa makaavat klikkiotsikoidut artikkelit ja kaikki muut hatusta vedetyt 11 tapaa vähätellä asiakkaasi kiinnostusta merkitykselliseen sisältöön. Mitä monipuolisempaa ja sitouttavampaa sisältöä jaat, sitä paremmin näyt myös asiakkaillesi somessa. Mutta muista, että ainoastaan tosirakkaus palaa takaisin kerta toisensa jälkeen. Pidä siis huoli, että sisältösikin on vilpitöntä ja oikein aikein liikenteessä.

Sari Poikonen

Ajatuksen copywriter ja sisältömarkkinointi aficionado.