Syksyn aikana mediassa on ollut paljon esillä sosiaalisen median käytön muutokset, jopa sosiaalisen median käyttäjien kadosta on puhuttu. Syyskuussa oli käynnissä #sometonsyyskuu, #scrollfreeseptember –kampanja, joka haastoi pitämään taukoa somen käytöstä syyskuun ajan. Vielä ei ole tutkimustietoa onko kampanja vaikuttanut esim. markkinoijien toimiin/näkyvyyteen somessa, mutta sosiaalisen median käytön vähentäminen tuntuu kuitenkin olevan vallalla oleva trendi.

Mainostajan roolissa meidän pitäisi huomioida tämä sosiaalisen median käyttötapojen muuttuminen. Alla oleva asiakasosaamisen tsekkilista toimii hyvänä pohjana:

  • arvioi eri somekanavat (onko kohderyhmä vielä samoissa kanavissa)
  • varmista oikea puhuttelu ja fokusoi sisällöntuotanto oikeaan kanavaan
  • tutki oikea julkaisuajankohta (huomio milloin käyttäjät ovat läsnä)
  • tykkääjä- ja seuraajamäärien analysointi
  • mainonta tavoittamisen työkaluksi (yritysten orgaanisen näkyvyyden muutokset algoritmimuutosten vuoksi)
  • sisällön toimivuuden mittaus ja analysointi (tavoitettavuus ja sitoutuneisuus)

Vakiosomekanavien (FB, IG, Twitter ja LinkedIn) rinnalle tulee koko ajan uusia kanavia, ja vanhojen kanavien käyttöön käytettävää aikaa vähennetään. Sosiaalisen median kanavat kilpailevat meidän kaikkien mediaan käytettävissä olevasta ajasta ja jos käyttäjä kokee saavansa jostain muusta kanavasta parempaa sisältöä, on silloin somekanavien sisällön laatuun kiinnitettävä huomiota. Tämä sama ilmiö näkyy vahvasti muissakin medioissa, esim. TV:n osalta tätä keskustelua on käyty Netflixin ja muiden suoratoistopalveluiden osalta jo useampi vuosi sitten. Käyttäjä päättää mitä katsoo ja milloin, ei media. Sisältö on tällöin avainasemassa.

Käyttäjien some- ja sisältökriittisyys on osa tämän päivän tiedostavaa sosiaalisen median käyttöä. Tiedostavalla sisällöntuotannolla eli oikean sisältöisellä asiakaspalvelulla voidaan luoda laadukas sosiaalisen median presenssi, josta on oikeasti hyötyä käyttäjille. Silloinkin kun somen käyttö vähentyy erilaisten #someloma, #somedetox tempausten nostattamina tai kun omien seurattavien listoja karsitaan reilulla kädellä.

Päivi Kilpimaa, joka ottaa #somelomaa, #puhelinvapaata viikonloppuisin  
projektipäällikkö, KTM