KATSAUSTA MARKKINOINNIN TRENDEIHIN VUONNA 2019

Vuosi 2018 on tulossa kohta päätökseen ja markkinoijat ovat kääntäneet katseensa jo tulevaan vuoteen sekä siihen, millaisia mielenkiintoisia trendejä on tiedossa.  Kokosimme muutamia kiinnostavia teemoja, jotka tulevat näkymään tavalla tai toisella ensi vuonna markkinointikanavissa.

Vaikuttajamarkkinointi on ottanut paikkansa yhtenä markkinointiviestinnän kanavana ja se vahvistaa otettaan ensi vuonnakin. Onnistuneelta vaikuttajamarkkinoinnilta vaaditaan ja odotetaan tänä vuonna aikaisempaa enemmän: korkeaa laatua, syvempää tarkoitusta, eettisyyttä sekä otetta yhteiskunnallisiin aiheisiin. Ennustetaan, että vuoden 2019 tärkein vaikuttajamarkkinointikanava ovat podcastit.  Podcastit ovat nousseet nopeasti pinnalle jo tänä vuonna, koska kuluttamisen helppous. Podcastit sopivat hyvin kiireiseen nykyelämään. Niissä tarjoillaan merkityksellistä sisältöä kiinnostavista aiheista haastatteluiden ja keskusteluiden muodossa. Mainostajan näkökulmasta podcastit tarjoavat mielenkiinteisen alustan sisältömarkkinointiin, sillä audiosisällön kuuntelukokemus on intiimi ja kaupalliset yhteistyöt kuullaan itselle merkittävän ja luotettavan vaikuttajan puhumina.

Digitaaliset assistentit ovat näkyvässä asemassa vuonna 2019. Äänihaku yleistyy entisestään mobiilissa ja se tulee muuttamaan myös hakukoneoptimointia. Ennustetaan, että jopa puolet kaikista hauista olisi äänihakuja vuoteen 2020 mennessä. Markkinoijien on huomioitava tämä uudenlainen hakemisen tyyli verkkosivujen sisällön suunnitellussa lähivuosina. Toinen paikkansa vakiinnuttava digitaalinen assistentti on Chatbot, joka kuitenkin on hieman jo menettämässä uutuusarvoaan. Chatbotin hyvä puoli kuluttajille on se, ettei tarvitse ladata erikseen sovellusta hoitaakseen asioita, kunhan vain chatbot ymmärtää sinua.

Videot valtasivat verkon jo tänä vuonna ja nähtäväksi jää miten videot kasvattavat näkymistään vuonna 2019. On ilmiselvää, että videot herättävät huomion ja saavat enemmän katselukertoja ja jakoja kuin esimerkiksi pelkkä kuvamainos somessa. Videoiden suuri suosio tarkoittaa tulevana vuonna sitä, että sisältö on oltava kunnossa ja laadukasta. Katsoja on valloitettava heti ensisilmäyksellä, etenkin kun kilpaillaan katsojista tv:n ja muiden medioiden kesken.

Kukaan ei ole voinut välttyä tänä vuonna Facebookiin liittyvistä algoritmin muutoksista ja sen negatiivisesta vaikutuksesta yritysten orgaaniseen näkyvyyteen. Olettavaa on, että videoiden ohella reaaliaikaiset videopalvelut eli livelähetykset, kuten Instagram Stories ja Facebook live lisääntyvät. Somen livelähetyksessä on mainostajan kannalta se hyvä puoli, että niiden avulla tavoittaa sosiaalisessa mediassa orgaanisesti enemmän ihmisiä, koska algoritmit tukevat videoita.

Edellä mainittuun viitaten pinnalla on trendi, jossa omaa ajankäyttöä sosiaalisessa mediassa ja maksetun mainonnan parissa rajoitetaan ja siihen liittyen myös mainonnan eston suosio on kasvussa. Kuluttajien luottamusta mainontaan on horjuttanut mm. Facebookiin liittyvät tietosuojavuodot. Markkinoijalle tämä tarkoittaa sitä, että markkinoinnin ja mainonnan pitää olla entistä kohdistetumpaa ja personoitua. Oikein personoitu mainonta oikeasti auttaa ja hyödyntää asiakasta eikä se perustu pelkästään markkinoinnin automaatioon. Asiakasymmärrys on avainasemassa joka vuosi!

Personoinnin ei pitäisi olla mikään uusi juttu vuonna 2019, mutta kirjoittajaa ihmetyttää kovasti erään majoitusoperaattorin kohta kaksi vuotta kestänyt säännöllinen sähköpostimarkkinointi samasta hotellista, jossa olen perheeni kanssa melkein kaksi vuotta sitten yöpynyt matkalla Legolandiin. Luulisi henkilö- ja varaustiedoista löytyvän sen verran personoitavissa olevaa tietoa, ettei samaa hotellitarjousta kannata tarjota montaa vuotta putkeen kun en ole siihen tähän(kään) mennessä toistamiseen tarttunut. Yksi matka Legolandiin riittäköön ja ehkä poistuminen kyseisen operaattorin personoimattomien uutiskirjeiden tilaajien joukosta.

Päivi Kilpimaa, KTM 
projektipäällikkö