Viestinnän reaaliaikaisuus jaksaa ihastuttaa ja vihastuttaa. Moni yritys kokee sen rasitteena, sillä viestintä vaatii jatkuvaa digitaalista läsnäoloa ja nopeaa reagointikykyä.

Kanavien koodiston tulkitseminen vaatii usein myös ketterän sisällöntuottajan, jolla on sana hallussa ja tuntosarvet pystyssä.Suomalaiset yritykset Verohallintoa myöten ovat kuitenkin suuremmissa määrin onnistuneet valjastamaan Snapchatin kaltaisia kanavia edukseen tekemällä niissä palveluitaan selkokielisiksi ja yrityskuvaansa helpommin lähestyttäväksi. Mutta miten reaaliaikaisesta viestintäviidakosta pääsee kuivin jaloin kotiin?

Reaaliaikaisessa viestinnässä ajankohtaisuus on valttia. Nopeissa kanavissa kuten Twitterissä sisältö elää vain hetken ja on usein ylikypsää viimeistään seuraavana päivänä. Sisällön suunnittelun tärkeimmäksi ohjeeksi muodostuukin tarpeeksi kevyt ote. Liian tiukat sisältösuunnitelmat usein syövät viestinnän autenttisuutta sekä reagointikykyä ja lopulta sen vetovoimaa. Pikaviestipalvelun Snapchatin kuvien ja videoiden viehkeys taas syntyy usein kulisseihin kurkistuksesta, konkreettisesta höydystä tai vuorovaikutuksen tunteesta vaikkapa julkisuuden henkilöiden kanssa. Vai onko sattumaa, että Kim Kardashianin aamulenkeille lähtee nykyisin mukaan lähemmäs 50 miljoonaa seuraajaa.

Reaaliaikainen sisältö saa olla arkista. Se saa olla lisäksi hauskaa. Usein käyttäjä haluaa tietää, että hän tallaa tätä maata muiden kuolevaisten kanssa. Sisällön pitää pystyä kuitenkin ruokkimaan ihmisen luontaista uteliaisuutta. Tässä taidokas sisällöntuottaja on vähintäänkin virittäytynyt kohderyhmänsä taajuudelle, tai ideaalitapauksessa osa kohderyhmää. Reaaliaikaisessa viestinnässä saa myös näkyä yrityksen oma äänensävy, mutta tätäkään ei kannata pakottaa. Liika vaivaantuneisuus näkyy ja kuuluu kauas.

Monet vaikuttajaviestijät ja sisällöntuotantoa työkseen tekevät ovat lähteneet hakemaan Snapchatista väylää nopeampaan, autenttisempaan ja elämänmakuisempaan sisältöön. Kiiltokuvamaisen pinnan rapsuttaminen onkin yleistynyt trendi, jolla halutaan nykyisin tehdä pesäero kaupallisia tarjouksia tyrkyttävistä bloggareista. Reaaliaikainen viestintä on pitkään näyttänyt olevan keino palauttaa luottamus viestintään ja muuttaa sen suunta tuputtamisesta vetovoimaksi. Sama pätee yrityksiin. Reaaliaikainen viestintä on parhaimmillaan ja oikein toteutettuna itsensä merkitykselliseksi tekemistä kuluttajalle.

Reaaliaikaisessa viestintää ei voi eikä kannata pakottaa kovan käden suunnitelmallisuudella, vaan pikemminkin täytyy luoda linjat, joiden sisällä on turvallista liikkua. Usein inspiraatio sisältöön löytyykin yrityksen arjesta. Video-ohjeet veroilmoituksen täyttämiseen vie jokaista kansalaista koskevan velvollisuuden pois turhasta virkamiesmäisestä pönötyksestä takaisin tavallisen ihmisen tasolle. Viestin takaa on tärkeä löytää lopulta jotain aitoa tai jopa jotain epätäydellistä. Kuvankauniit kasvot tai kasvoton yritys, mielenkiintoisen sisällön täytyy hengittää, elää, juosta ja hikoilla käyttäjän rinnalla.

Sari Poikonen

Kirjoittaja on Ajatuksen copywriter, joka eksyy usein tutkimaan sisältöä suurennuslasilla.